Eudald
Espluga: Al proposar conceptes analítics com els que ara comentàvem estàs
pressuposant que hi ha certs discursos mediàtics que afecten la forma com les
persones es relacionen amb les seves emocions, això és, a la manera com
codifiquen la seva afectivitat. En aquest sentit, a Emociónese así afirmes que: «la subjetividad
contemporánea no se define ya como la singularidad individual contrapuesta al
capital y a sus instituciones, sino que emerge y se desarrolla [...] en la
encrucijada de esos dos caminos». Aleshores, entens el subjecte
únicament com una entitat permeable a les narratives mediàtiques i a les formes
institucionals? O, més aviat, el subjecte es construiria precisament a partir
d'aquestes narratives? A grans trets, com es construeix aquesta
subjectivitat?
Eloy
Fernández Porta: Ho podríem
plantejar així: com pot ser que una paraula tan lletja com «subjecte» ens
sembli maca? Ser sub-jecte, estar lligat, estar sotmès, ser a sota d’alguna
cosa: tot plegat fa de mal dir. Però ja veus que aquest terme ha derivat en
idees que ens parlen d’una individualitat pletòrica i d’una singularitat
irreductible, i que es despleguen en els discursos del jo insondable, des de
les ciències de la psique fins a la poesia. A l’altra banda, però, hi ha
discursos que descriuen l’individu com un punt de confluència de corrents,
tendències, produccions del seu moment històric. Des d’aquest punt de vista no
hi ha res d’intrínsecament bo en «esdevenir un subjecte», com tampoc no hi ha
res de pròpiament alliberador en el fet de parlar de la pròpia vida sexual, que
és una part de les tecnologies de la confessió que s’ha traslladat des de la
cultura cristiana fins a la laica. I l’exigència de confessionalitat no ha
disminuït, és clar; s’ha complicat amb més raons i criteris.
Eloy Fernández Porta. Foto de José Begega |
Eudald
Espluga: tanmateix, sembla difícil establir una distinció que digui «fins aquí
és construcció» i «fins aquí és singularitat, essència, ànima». Se'm fa difícil
pensar una distinció que no sigui arbitrària: potser perquè estic imbuït de les
teories constructivistes, segons les quals res és natural i on afectes,
emocions, sentiments —allò que a priori
seria el més irreductible de l'individu— són únicament construccions socials i
històriques..
Eloy
Fernández Porta: La
diferència entre aquestes perspectives no la veig com una qüestió d’opinió,
sinó com una premissa de mètode. Si a tu, que treballes en aquests temes, et
pregunten «Així doncs, tu creus que la subjectivitat és una construcció cultural
i que no hi ha res mes?» segurament diràs, «No es tracta d’una convicció
personal, senzillament m’he especialitzat en aquella part del subjecte que cal
explicar fent referència a les dinàmiques culturals, i que no s’acaba
d’entendre si es descriu com un tret íntim i irreductible». Així doncs, la Vida
Interior® es construeix en primer lloc com una modalitat de l’estratificació
social, en termes de classe, de casta o de competència, i en segona instància
con una estilització individual. Un exemple. Ara, vagis on vagis, a qualsevol
bar o centre comercial sentiràs una cançó dolentota de Melendi que diu «mis
sentimientos van en chándal, los tuyos visten de Dior». Això és la versió
popularitzada de la distinció entre subjectivitat
de luxe i subjectivitat escombraria
que va proposar Suely Rolnik o, dit d’una altra manera, de la noció
d’estratificació emocional de Randall Collins. Són idees que apareixen per
primer lloc a la teoria de les relacions personals i que es van estenent a la
cultura que en diuen popular, i que no és tan popular com sembla; la mateixa
idea es pot veure tot sovint a les representacions de la parella que fa en
Manel Fontdevila.
[Article publicat originalment a Núvol. Cliqueu-hi per seguir llegint]
No hay comentarios:
Publicar un comentario