Conceptes
com el mecànic «treball fordista», «l'empresari gris» o el «conformisme
institucionalitzat», segueixen essent fórmules metafòriques que no han perdut
la seva vàlua com a mobilitzadores de sensibilitats. El ritme del nostre
metabolisme verbal i mental requereix encara d'aquests conceptes, la
importància dels quals és exacerbada pel discurs de la globalització: les
nostres vides estan deslocalitzades, esdevenen làbils, líquides, modificades
estructuralment per la mà invisible d'una tercera fase del capital que ens
obliga a tenir una major disponibilitat, a acceptar la irregularitat en els
horaris com si d'un renovat imperatiu categòric es tractés. Aquests discurs
acostuma a mistificar, per bé o per mal, el concepte de flexibilitat.
Des de la dècada dels 90 la flexibilitat —entesa com la
imbricació de la dimensió pública i la dimensió privada dels ciutadans— ha
esdevingut un valor en alça, sense necessitat que tots compartim l'axioma
marxià que fa del treball l'essència de l'home. La seva nova raó de ser és la
modificació estructural del món empresarial. La flamant configuració del món
globalitzat, amb internet en el paper de sobredeterminant d'aquestes
transformacions, té com a corol·lari inevitable l'entronització d'un model
laboral que sigui compatible amb aquest nou hardware
social. No és d'estranyar que, en aquest context, les empreses hagin vist en la
flexibilitat —del temps, dels contractes, dels salaris— la punta de llança del
seu model de negoci i que, sota l'eufemístic nom de reengineering, es decantin per la reducció de llocs de treball, la
retallada de salaris i l'imposició expansiva del treball en la vida privada
dels assalariats.
Precisament és en aquest punt on vénen a incidir
pensadors com Richard Sennett, el qual a La
corrosión del carácter mostra fins a quin punt és nociva aquesta nova
organització social del treball: la precarietat del treball va acompanyada d'un
discurs —el de la flexibilització— que no ofereix un relat de vida, que no implica
una ètica, que no ofereix un sentit lineal i acumulatiu de la pròpia dimensió
del treball. Com destaca Sennett, «flexibilitat» és una paraula que entra en
l'idioma anglès al s. XV i que designa la capacitat de l'arbre per cedir i
recuperar-se; és la posada a prova i la restauració de la forma original.
[Article publicat originalment a Núvol. Cliqueu-hi per seguir llegint]
No hay comentarios:
Publicar un comentario